Crash Course Muziekbusiness

Crash Course Muziekbusiness

Hoe word ik programmator van een befaamd muziekhuis zoals, laat ons zeggen: de Ancienne Belgique? Of misschien iets realistischer gesteld: welke zijn de mechanismen van het programmeren? Voor antwoorden op deze vraag nodigde Poppunt Kurt Overbergh, artistiek directeur van de Ancienne Belgique, uit op de Crash Course Muziekbusiness in Huis 23 in de AB. Een goed gevulde zaal, vol (aanstormend) talent, kon er twee uur lang genieten van tien stellingen over het programmeren, immer met een kwinkslag. T-heater was aanwezig, bracht een heleboel tips over verloning in de muziekwereld en het kunstenaarsstatuut mee en brengt hier speciaal voor jullie ook verslag uit.

Kurt Overbergh, van 1997 tot 2000 programmator van de AB en sindsdien artistiek directeur en hoofd van een team programmatoren, sprak het publiek ietwat zenuwachtig toe. Om het met zijn woorden te stellen: “na twintig jaar gesprekken met grote artiesten uit de muziekwereld en werk voor zowel radio als tv, word ik toch nog steeds zenuwachtig om een publiek toe te spreken. Gelukkig dat het niet zo opvalt als ik nerveus ben”, voegde hij er al lachend nog aan toe. En dat deed het ook niet. Kurt walste zich vlotjes door de twee voorziene uren en gaf ons een inkijk op zijn ervaringen als programmator voor de AB. Hij vatte zijn job samen in tien ludieke stellingen om ons weg te wijzen in de essentie van het programmeren.

Nummer 1: eer de mission statement van het huis waarvoor je programmeert

Of anders gesteld: programmeer datgene waar het huis voor staat. In het geval van de AB is dat een Nederlandstalig programma (onder meer te beluisteren tijdens Boterhammen in het park), een eigentijds programma (van te proeven in AB Club en Huis 23), een programma met aandacht voor de jongerencultuur (met stijlen zoals hip hop) en een programma met Europese muziek (uiteraard veelvuldig van te genieten in de grote zaal).

Nummer 2: programmeren is ook budgetteren
Huizen groot of klein, maakt niet uit, ze moeten allen rekening houden met een budget. En dat niet alleen. Dat budget moet liefst ook nog wat overstegen worden. Tenslotte moet er altijd een commerciële insteek zijn. Voor Kurt betekent dat echter niet dat er altijd winstbejag aan vast moet hangen. Verlieslatende zaken (zoals bijvoorbeeld veel van de concerten in de AB Club) kunnen ook interessant zijn. Als ze maar bijdragen aan de mission statement, nieuwe bezoekers kunnen lokken en ooit misschien groot genoeg zullen zijn om wel winstgevend te worden. Programmeren is dus naast budgetteren ook kwestie van inschatten en niet louter cijfertjesgewijs denken. 

Nummers 3 en 4: programmeren en buikgevoel
Parameters om te bepalen wat zal aanslaan en wat niet, zijn er niet altijd of zijn niet altijd even betrouwbaar. Vroeger kon je bijvoorbeeld terug vallen op platenverkoop, vandaag geldt dat criterium uiteraard niet meer. Online kanalen zoals Facebook, waar artiesten duchtig likes kunnen verzamelen, zijn lang niet steeds een eerlijke spiegel van de werkelijkheid. Ook agenten of recensies zijn niet altijd te vertrouwen. De ene keer wordt een concert gelauwerd, de volgende keer wordt het afgedaan als vuilbakmateriaal (bij wijze van spreken). Toch zijn er bruikbare parameters, denk maar aan: vorige concerten, internationale recensies, betrouwbare agenten, enz. Het komt er volgens Kurt op neer een beetje naar je buikgevoel te luisteren en te leren inschatten welke bron betrouwbaar is en welke niet.

Nummer 5: kalenderbeheer
Belangrijke les: je kan nog zo goed plannen, je bent altijd afhankelijk van de planning van anderen. Een artiest kan bij wijze van spreken een uur voor het concert annuleren en dan sta je als programmator met je rug tegen de muur. Deze pijnlijke realiteit bracht hem bij de zesde stelling.

Nummer 6: pas achteraf weet je alles van tevoren (met een knipoog naar Bart Peeters)
Je kan rekening houden met elk mogelijk scenario maar op een bepaald moment moet je durven kiezen en je neerleggen bij de risico’s die je keuze inhoudt. Glazen bollen zijn tot op vandaag nog steeds niet uitgevonden en vergeet vooral niet dit: The answer my friend, is blowing in the wind.

Nummer 7: blijven proberen tot je erbij neervalt
Twijfel nooit aan de mogelijkheden. Ok, Bob Dylan himself zal niet snel geneigd zijn naar de AB afte zakken, toch mag je altijd de hoop koesteren dat hij dat op een goede dag wel zou doen. Dit soort dromen keeps you going, aldus Kurt Overbergh.

Nummer 8: projecten als mediamagneten
Spreekt voor zich, maar een sterk project lokt persaandacht uit. Je kan je huis of zaal laten spreken door een project met een sterke “zielstekst” (of door Kurt ook wel, lichtjes sarcastisch, omschreven als: “artistiek gelul”) de wereld in te sturen. En er is niet veel dat beter werkt dan een goede portie media-aandacht.

Nummer 9: over vriendschap
Misschien dat anderen het ‘netwerken’ zouden noemen, maar Kurt omschreef het alleszins, ietwat lyrisch, als: “zaai, creëer, snuif. En omarm vriendschap”. Komt er op neer in dialoog te gaan met artiesten, open te staan voor jong talent, begrip te tonen voor de artistieke wereld, blogs te volgen, tijdschriften te lezen, en ga zo maar door.

En tot slot, nummer 10: verwerp vooral elke programmatorische theoretisering
Maar, gaf hij nog mee, probeer er wel minimaal respect voor te hebben.

Mooie afsluiter. En dat vonden wij niet alleen, te merken aan het enthousiast applaudisserend publiek. Poppunt en t-heater vervolgden de boeiende sessie van Kurt Overbergh met een heleboel praktische tips om aan de slag te gaan in de muziekwereld. Benieuwd naar meer? Aarzel niet om ons en onze collega’s van Poppunt aan te spreken met vragen over lonen, statuten, money en andere zaken. Wij dragen graag ons steentje bij om jouw carrière te lanceren!

Auteur: Sofie Van den bergh 

Actueel op: 07/04/2017

 

Contacteer ons